June 30, 2017

Biologi Marin. Em tahu ke?

Assalamualaikum dan hye !

Rasanya blog ni pun dah berhabuk sebab sekian lama tak update. Ye la, last aku update pun dua tahun lepas. Time tu pun aku baru tamat pengajian asasi aku dekat UiTM Palam. Hew :3

If some of you wondering what I am doing right now, soon I will be in 3rd Year degree of Marine biology at UMT (Universiti Malaysia Terengganu). Emm terkejut ? Tak rasanya kut. Sebut pasal marin, yes my life right now involving with all marine things (biology, chemistry, physic etc). Doh, dalam family aku pun, aku seorang sahaja yang tersesat tersasau jauh daripada orang lain.

I guess my course not that popular ? #eh - just my guessing.


Kalau popular? Alhamdullilah. Hahaha. Aku nak cerita kelebihan kos ni pun tak pasti nak celah mana nak cerita. Tapi daripada kos ni baru kau sedar betapa luasnya ciptaan Tuhan (serious talk) sebab selama ini kau hanya tumpu di darat dan tak pernah di dalam laut. 

People say ocean is a scary place because it is really hard to see what is inside. 
 
Betul sebab dalam laut kau tak boleh predict apa akan berlaku. Sebab tu ilmu keselamatan diri pun diperlukan. Basic swimming skills pun untuk selamatkan diri balik. Siapa kata mudah? The answer is absolutely yes kalau kau pun a hard effort on it. Yezza ~

How about marine science (sains samudera)? 

Beza paling ketara antara bioM dan MarSci adalah subjek yang kami belajar. Obviously berbeza weyh ! Hahaha. Senan cerita MarSci, students lebih tumpu kepada physical elements. Oceanography knowledge mereka kena strong sebab dari situ mereka nak kena kira elemen-element penting dekat laut. Kos aku? Haha. Kami lebih tumpu dekat aspek biologi kehidupan. 

Nak tahu kos MarSci tanya bebudak yang ambil, I am in no position to tell in details sebab diri sendiri pun tak pasti. Kalau bioM aku boleh la beritahu in details but I am not gonna write it here because it might affect the others who same course with me. Lain orang lain pendapat dan aku nak elak situasi yang boleh jadi gaduh. Kekeke~ Feel free to ask me especially those who do not know which course to further in degree or minat bahagian marin tapi tak pasti celah mana yang minat. Lol.

So, best part untuk both bioM dan marSci ialah Kerja Lapangan. You live or you die. Hahaha. Tak adalah, saja gurau. Kerja lapangan is a platform for you to understand better and make decision from all the knowledge that you have learn theoretically in class. Apply that ilmu in kerja lapangan. Decision making is important but one step wrong, you ruin all the hardwork. 

Aku ada gambar sikit yang aku rasa boleh share. Kerja lapangan is fun kalau korang pandai nak fun kan. Hehehe. Enjoy !

Beach profiling


Filter seawater to collect microplastic

Interrtidal work




No comments: